tisdag 7 maj 2013

Första gången x 2


Nu har vi haft riktigt goa träningsdagar. Jag har haft en veckas paus från pluggnadet och bara unnat mig att plantera i trädgården och träna mig själv och hundarna efter att barnen har somnat. Har även passat på att göra lite klubbarbete. Bland annat har jag fixat inför lägret som jag tillsammans med Maria är ansvarig för. Ser vi till träningen har Lycka har blivit introducerad för två nya delar i jakten. Skott och nedfall samt vattenapportering. Hon har löst båda delarna galant, men jag hade inte förväntat mig något annat.

I söndags körde jag ett pass med Nova och Lycka där vi körde stoppsignal under promenaden som uppvärmning. Därefter så körde vi lite tollingarbete med tillhörande jaktfot. Sedan placerade jag ut ett linjetag. Sköt iväg en apport med apportkastaren. Skickade på linjetaget och sedan fick de hämta markeringen. Real fick ett rallypass. Vi arbetar vidare främst med positionen i högerfot och de nya momenten.

Måndagens pass blev ett vattenpassdär vi började med jaktfot och tolling. Därefter blev det några få omgångar med apportering på vatten. Jag kastade en dummy ut i vattnet och en upp på en sten uppe på ett berg med risiga snår framför. De fick hämta dummiesen på stenen först och därefter den på vattnet. Det avslutades med dummies på vattnet som inte fick hämtas. Real gjorde även två rikitgt imponerande närsök där han med grym nos plockade upp en dummie på ca 10 cm som jag grävt ner några dm ner i mossan, dessutom i väldigt snårig och eländig terräng.

Real kastar sig ut
Nova

Idag gjorde jag ca 15 linjetag. Jag placerade ut två dummies sedan fick Nova hämta sin dummie och Lycka fick komma fram blev placerad i startposition men jag gick ut och hämtade. Sedan alternerade jag tjejerna på det viset hela tiden. Sedan kom jag ner till ett ställe med sumpmark, en liten å och på andra sidan en utskjutande liten udde. Jag plaskade ut och kastade upp två dummies på udden som de sedan fick hämta in. Det blev en tuff övning som de båda redde ut på sina respektive nivåer. Vi avslutade med vattenstadga. Jag tycker om när man kan väva in träningen på den ordinarie promenaden med lite olika stationer. Nu är Real, Derby och Charma med husse och tränar.

Nu har vi haft tre intensiva träningsdagar med hårt arbete så i morgon blir det välförtjänt vila för tjejerna och Real ska få några rejäla rallypass. Det är tur att jag har tre tävlingshundar så att jag vet vad jag ska göra på kvällarna. Fast det passar mig bra. Jag älskar att träna hundarna och gärna långa, rejäla pass:)

Vad händer annars? Jo, Nova och Lycka har modellat för Hööks igen och jag har flera gånger varit och hälsat på förskoleklassen som jag ska ha till hösten när de börjar i år 1. Det ser jag verkligen framemot. Även om jag kommer att sakna de grupper som jag arbetar med idag.