måndag 6 maj 2013

Debut i WT öppen klass!

Idag har Charma gjort sin debut i Working test i öppen klass.  Platsen var i Borås och vårt första tillfälle i SSRK Västras WT cup.
Mitt deltagande under helgen har först varit skytt under lördagen där jag stod på en vattenstation och fick se många fina och duktiga hundar som gjorde finns resultat. Extra roligt under lördagen var att se Freddes fina Maiden göra 19 poäng på "min" station på sin debut i NKL.
Imorse så var det då vår tur. Med startnummer 32 så trodde jag att det skulle bli en sen start men de fördelade ut oss på olika rutor så vi kunde köra igång direkt. Var ganska skönt att få komma igång då jag allt var lite nervös.. Hade vi tränat tillräckligt? Skulle vi klara dirigeringarna? Var vi verkligen redo för öppen klass?
Min grupp fick starta på ruta 5 som var bestod av 2 st enkel markeringar. Låter som en enkel start tänkte jag (skönt... ) men sen såg jag att markeringarna kastades bakom en mur förbi ett gräsområde och sen in i ett tätt buskage. Mmm lite mer komplicerat än jag först tänkte mig men Charma är duktig på markeringar så nu kör vi..
Ruta 5 löste Charma själv men hon fick slita lite först med var den landade och att komma i rätt område och sen trycka sig igenom buskaget. Här är det tydligt att jag nog allt för ofta kastar lite för lätt, dvs inte in i buskagen utan gärna kastar dummiesen lite för öppet. Här  behövs det tränas mer.
Ja ja poäng fick vi och så var vi igång :)
Ruta 1 bestod av en enkel markering på ett kalhygge, på väg tillbaka gick ett skott och efter avlämning så var det en dirigering upp mot höger 50-60 m. Detta är ju vår Akilleshäl och här var jag ganska nervös men Charma hade nu kommit igång. Så markeringen kom in utan problem , hon stördes ej av skottet utan lämnade av fint och lät sig sedan styras upp mot dirigeringen.  Visst fick jag stötta henne med lite extra ut för att få upp henne på rätt längd men hon var lätt styrd, svarade bra på mina visselsignaler och när hon hittade dummyn så var det en mycket glad husse som tog emot avlämningen. Detta var dagens höjdpunkt för mig för detta var ett kvitto att allt slit vi lagt ner under hösten vintern faktiskt kanske lönat sig.
Ruta 2 var en dubbelmarkering där man skulle ta den FÖRST  kastade först. Avståndet var väl 50 m med en markering åt höger och en åt vänster. Här gick Charma lite för långt så jag fick blåsa tillbaka henne lite grand men det gick  bra och efter lite arbete så kom bägge tillbaka i rätt ordning.
Ruta 3 stod sedan på tur, vattenstationen. Här var det en dubbelmarkering i vassterräng. Charma löste första bra men orkade inte riktigt ta sig ut på den andra och eftersom kravet var att bägge skulle in så nollade vi denna. Synd då Charma gjorde ett bra arbete och hon förtjänade få någon poäng med sig.
Sista rutan var ruta 4 ett sök på tid. Söket är normalt Charmas paradgren men här var min svarta prinsessa trött tror jag. För hon gick ut med bra fart och jobbade hela tiden men hittade något det gjorde hon inte. Vet inte om det var för hon var sista hund ut i rutan och det var mycket dofter eller om hon bara inte kom in rätt i området.  Så även här blev det en nolla.
Dagens poäng var för mig inte viktiga utan det viktigaste för mig var att se att vi har rätt nivå att tävla i öppen klass. Jag tycker Charma visade idag att hon absolut har kapacitet att tävla i ÖKL även om vi har mycket att arbeta på då jag måste försvåra våra träningar och inte servera övningarna för henne.
Charma har hållt ihop strålande och tagit sig an alla uppgifter för dagens på ett strålande sätt. Hon har varit lugn att föra och samlad hela tiden med mycket bra avlämningar.
Jag vill passa på att tacka hela organisationen för Borås WT samt alla mina medtävlande  för en mycket trevlig tävlingsdag, duktiga hundprestationer och roliga rutor
Finaste Charma lämnar av till husse.

Nu laddar vi för nästa start om 2 veckor i Göteborg , härligt att säsongen äntligen är igång!