söndag 8 september 2013

Tollinjaktprov och pris!

Igår ringde kl 03.30 och jag tassade upp för att åka och tävla tollingjaktprov (TJP) nybörjarklass med Nova. När vi kom fram till Hishult blev det promenad och uppvärmning innan det var vår tur att starta. Nova gjorde en bra ansmygning, aktiviteten var godtagbar (och det var mitt fel:( jag insåg när jag tittade på andra att de kastade sina leksaker mycket längre. Mina kasst blev så korta att hon mest var snabb in och ut så domaren saknade mer lekfullhet. Mattes orutin...) Sedan kommer vi till passiviteten och där gnyr hon. Detta har hon aldrig gjort tidigare så detta får jag ta med och vara observant på. Hon fick utmärkt på skottreaktion, bra stadga i skott, kasst och förflyttning. Snabb fart. Använder näsa väl. Går villigt i och simmar bra i vattenarbetet. Vid första markeringen på vatten så får hon inte en helt tydlig bild. Jag visslar in henne till slut då hon hittar skytten med hans fåglar. Jag skickar om henne på ett klockrent linjetag. Andra markeringen löser hon bra. Söket gör hon kanonfint. Hon uppvisar stor söklust, arbetar djupt och brett, finner alla vilt. På apporteringslusten fick hon snabba upptag och inlevereringar. Vi har jobbat mycket med upptag och avlämningar det sista så det var extra roligt att det satt så fint.

I sammanfattningen så får vi följande omdöme. Samarbetsvilja: Arbetar väl med sin förare. Uthållighet: Arbetar i bra tempo provet igenom. Sammanfattande kritik: En hund med sina förtjänster i vatten arbete och sök. Löser alla uppgifter. Tolling kan förbättras o avgör prissättningen. Trevligt förd! Priset blev ett andra pris! Lite snopet att hon gnydde i passiviteten, det har hon aldrig gjort innan, men vi tar med oss detta i träningen. Jag är så glad över min fina Nova och jag är så glad över mig själv som släppte sargen och startade i jakten. Det var vårt viktigaste mål den här säsongen. Lycka var också med hela dagen så hon fick passa på att träna lite i skarp miljö inför sin egen start framöver. Jag hade en supertrevlig dag med alla trevliga hundmänniskor. Träffade gamla bekanta och lärde känna många nya. Det blev en låång dag, kl 22.30 var jag hemma igen. Då blev det en snabb dusch och sedan rakt i säng:)