söndag 29 september 2013

En rolig och givande helg!

I helgen har jag och Charma varit iväg på en mycket rolig helg. Det var nämligen daxs för vår enda kurs under hösten, Flat klubbens A provs kurs.
Instruktörer och arrangörer var Anna-Lena Wendt och Ingela Karlsson och vi var 12 deltagare på kursen som var förlagd i Helsingborgstrakten.

Jag har funderat mycket på om inte jag och Charma ska våga oss på ett Aprov någongång och när den här kursen dök upp så ville vi verkligen inte missa den. Tyvärr så var det redan fullbelagt till söndagens andjakt men vi fick en plats till träningen på lördagen och en åskådarplats till söndagen.

Vi samlades kl 10 så det fick bli en tidig start på lördagen men med lite medvind och lite trafik så tog vi oss snabbt ner till området och möte upp med de andra. Det roliga med denna kurs tycker jag var att kursdeltagarna var en väldigt salig blandning av erfarenhet, ålder på hundarna och plats varifrån man kom. Men i två fall så var vi alla lika .. vi har alla en eller flera flattar :) och alla har en ambition att starta på A prov.
Träningen körde igång direkt med först lite teori och sen började den första driven. Den stora skillnaden mellan A och B prov förutom att det är varmvilt är nog att ett A prov är så mycket mer störning på. Det klappas och tjoas och skjuts samt faller vilt samtidigt som man ska dirigera sin hund till en tidigare fallen dummy.  Avstånden är också betydligt längre än vad jag är van att träna på men Charma skötte sig riktigt bra. Visst fanns det viss tvekan när hon skulle gå igenom områden där det tidigare funnits dummies till nya områden men med lite uppmuntran så löste hon alla uppgifter hon fick.
Extra glad är jag för att hon är tyst och lugn vid min sida, följsam vid förflyttningar samt lyssnar på mina signaler hur långt bort hon än är.
Vi genomförde flera driver och walkups i olika terräng bland annat i en skog fylld med björnbärsris och det var mycket kloka ord och tips som vi alla tog till oss.
Idag så var det då jakt på riktigt! Med oss hade vi då en Aprovs domare för att ge oss feedback på hur det faktiskt går. Om det vi gör håller på ett riktigt A prov. Nu var jag och Charma åskådare men jag tog med henne så att hon fick ett ORDENTLIGT pass i passivitet samt vi agerade eftersökshund när jakten blåstes av. Charma löste då sina apporteringar bra och tog änderna helt utan bekymmer. KALAS!
Dagen avslutades med en viltparad och några sista tips på vägen innan vi styrde hemåt till Borås igen.

Helgen har varit mycket rolig och givande och min önskan att ge mig ut på prov är nog ännu större nu. Dock inser man att vi har en bra bit kvar innan vi är där. Men skam den som ger sig... nästa år kanske.... ;)

Viktiga lärdomar att ta med sig.
  • Träna på mycket svårare terräng när man tränar fotgående. Det är lätt att gå fot på en gräsplan, men inne i björnbärsriset ....
  • Utöka avstånden och våga göra det svårt.
  • Lägg in mer störningar och störningar både på väg ut och på väg in.
  • Ta tid på dig.. Låt hunden " svara" och bekräfta att den har kontakt när du "ringer" och söker kontakt med pipan.



Charma bredvid en enorm pumpa som var odlad på det B&B där vi bor.