måndag 12 augusti 2013

Flatmästerskap 2013

Bild av Sofia

I helgen så har hela familjen varit på Flatmästerskapet i Västerås. Helgen inleddes med gemensamma träningar tillsammans med Hinnareds gänget. Mycket trevligt och givande. Tyvärr hann jag inte vara med så mycket som jag önskade då jag var tvungen att jobba men nästa år då flyttar semestern så vi kan vara med hela veckan :) .
Hinnared hade 27 hundar anmälda till årets flatmästerskap som slog rekord i antal deltagande hundar 456 st!
Provet som vi deltog i var Working test Öppen klass, där var det 119 st (eller något sånt) med så jag såg fram emot en lång lördag. Men tack vare att jag gick tidigt till start och hade lite flyt så kom jag ut som 20:e hund så det var väldigt skönt tyckte jag.
Det var 4 rutor varav ruta 2 var en dubbelruta.
Ruta 1 var provets svåraste en Walk up med 4 hundar där en domare enbart kikade på fotgåendet och den andra på arbetet. Två gånger stannade vi för skott och kast av 2 dummies och på det tredje stoppet fick vi skicka. Charma gick som 2:a och jag chansade med att skicka utan dirigering för hon verkade väldigt fokuserad. Helt rätt val visade det sig för Charma flög över fältet ( ca 70 m ) fick vind på dummien och levererade in den med samma härliga fart. 18 poäng fick vi här! :)
Ruta 2 var dubbelruta där först vi fick skicka på en kort dirigering och del två var en markering . En lätt station som Charma löste utan problem, poängen blev 18 och 19.
Ruta 3 var en dubbelmarkering med en synlig och en dold markering, här gjorde jag bort mig för jag tappade dummien som Charma levererade in. Klantig husse bestraffades med poängavdrag så här fick vi bara 15.
Nu började jag i mitt stilla sinne räkna poäng och känna att detta går ju rätt bra vilket gjorde mig lite nervös inför sista stationen som var en lite längre dirigering på tid. Detta medförde att jag mot all visdom och erfarenhet skickade Charma direkt istället för att ge henne 5-10 sekunder på att låsa mot rätt riktning. Självklart orsakade detta att Charma gick ut utan mål och började söka. Blåste stopp kallade in med lite strul och fick in henne i linje. När jag väl hade henne i linje så skickade jag henne och då spikade hon den. Domarens enda kommentar var " Varför gjorde du inte så direkt...!". Tapp av 10 poäng och finaldrömmarna krasades.
Totalt gjorde vi 80 poäng iaf och hade husse varit lika bra som min svarta prinsessa så hade resultatet kunnat vara ännu lite bättre.  :)
Kvällen tillbringades tillsammans med gänget och på söndagen kikade jag på elitklassen innan vi började plocka ihop och vända hemåt igen.
Det har varit en suveränt trevlig helg med mycket roligt hundarbete att kika på. Att se elithundarna arbeta är inspirerande.
Ett stort grattis till årets flatmästare
Bild från Flatmästerskapets hemsida.
 
Stora grattis även till Veronica Hansson och Hinnareds Japp ( Charmas pappa) som blev årets veteranmästare, Anders Stegerud med Hinnareds Cutie ( Charmas syster ) som gick till final i NKL samt Maria Jogeland med Portledge Potion som gick till final i UKL.
 
 
Som grädde på moset på en lyckad helg så lärde sig min älskade Lovisa att cykla på campingen. Varv efter varv for hon runt med ett strålande leende på sina läppar!!! Grattis älskling!!
Min älskade Lovisa med Nova