söndag 19 maj 2013

Wt i Göteborg

Igår var det dags för WT i Göteborg. Det var debut för både Lycka och Nova. Lycka är fortfarande väldigt ung så hon skulle få vara med som träning och Nova var skendräktig och har mins sagt varit seg det sista. Hon har gått under smeknamnet sälen här hemma, rund och långsam;) Men jag tänkte vad sjutton vi kör ändå och det ångrar jag inte. Jag är jättenöjd med mina båda tjejer. Vi fick ett bra kvitto på vad vi kan och på vad vi behöver träna på. För massor av träning har vi kvar, det är det som är tjusningen med hundträning, man blir aldrig klar! 

Lycka hade bara tränat på vatten en gång innan och samma med skott och kast. Att ha folk som står ute är hon inte heller van vid. Men denna lilla tjej. Hon är otrolig, så koncentrerad och härligt arbetstryck. Hon gjorde massvis av små missar pga orutin, men så mycket som hon löste galant. Alla människor som stod ute brydde hon sig inte alls om. Men hon tappade en dummy, sprang landvägen tillbaka vid vattnet (men hon bar dummyn hela vägen utan skak så jag tyckte det var kanon:), blåste matte vid en station och flyttade fram en halvmeter och såg oskyldig ut... och lite andra små missar. Men hon löste alla stationer och fick faktiskt poäng på alla stationer även om de inte var så höga! 55 poäng plockade hon ihop lilla fröken. 

Lycka
Nova gjorde ett jättefint arbete hela dagen. Jag är väldigt nöjd med henne. Superfin jaktfot, kopplade av fint mellan passen, arbetade utan att ge upp och löste även hon alla stationerna med skiftande kvalitet. Är superglad för att hon svarade fint på en dirigering som jag gjorde på en station som vållade problem för väldigt många hundar. Det var ett fint kvitto på att all den dirigeringsträning jag gjort det sista går åt rätt håll. Hon hade två tjuvstarter, men som domaren påpekade för mig. Det är inte hunden som tjuvstartar utan du skickar henne innan ditt kommando. Ok sa jag och såg frågande ut. Jo det är så att jag lutar mig fram när jag skickar och säger jag då kommandot efter jag börjat luta mig så går ju hunden naturligtvis på kroppsrörelsen. Så tänk på det sa han och stå still med koppen. Naturligtvis... och Nova som är jättekänslig och lyhörd på kroppsrörelser. Skäms på matte! Hennes fumliga matte lyckades även tappa två dummies... Nova fick iallafall 70 poäng. 

Nova
Vid alla stationer berömde domarna hundarna och tyckte att det var väldigt trevliga tollare. Tysta och fokuserade med fint arbetstempo (speciellt Lycka som bara tryckte sig fram som en bulldozer i all terräng). En av domarna träffade jag efter träningen och när han såg mig sa han att där kommer tjejen med de duktiga tollartjejerna. Det är ju inte utan att man blir lite stolt!:) Överst på morgondagens träning är dummies som rullar ner för slänt och försvinner. Detta tyckte båda tjejerna var svårt. Slutligen ett tack till arrangörerna. Ett väldigt trevligt WT med roliga stationer. Det fina vädret och alla trevliga mnniskor bidrog till en toppen dag. Det var otroligt varmt och tack och lov kan jag säga så blåste det lite. När jag skulle åka hem så hade batteriet laddat ur. Tack till Jaana och de andra hjälpsamma själarna som hjälpte mig att starta bilen! Två hundar att köra och värmen igår, det var en mycket trätt matte som efter ett glas vin somnade innan Eurovisionsfestivalen...

Idag har hundarna fått en riktig långpromenad i skogen så nu ligger alla utslagna i trädgården. Real ska få ett ordentligt pass idag, men tjejerna får välförtjänt vila till i morgon.