tisdag 9 augusti 2011

Viltspårsträning


Nova 1 år


Derby 11 år

Ännu ett viltspårspass är avklarat. Ute i spåret den här gången var jag med Nova och Derby, Maria och Zonic samt Johan med Z och Belliz. Alla hundar och förare arbetade duktigt måste jag säga. Terrängen var stundvis svår och det gillar jag. Jag tränar mycket i varierad terräng med naturliga terränggränser. Jag drar gärna längs traktorvägar för att sedan lägga vinkel in i skogen, korsa över stigar med annan vittring, lägg in i viltstråk, över murar, längs och över bäckar (det är vanligt att skadat vilt går i vatten), från äng in till snårig skog osv.

Den här gången hade jag försvårat ytterligare för Nova. Det är viktigt att stegra svårigheterna efter hundens nivå. Några sätt att försvåra är att öka längden på spåret, byta terräng och öka liggtiden. Spåret innehöll tre vinklar och ett bloduppehåll. Tyvärr gjorde regnovädrena att det inte fick riktigt den liggtiden som jag hade velat (det är viktigt att inte ha för färska spår, det gör det för lätt för hunden som kan få upp nosen och småspringa istället för att arbeta koncentrerat). Bloduppehållet klarade fröken utan problem. Den första vinkeln ringade hon en hel del men löste sedan uppgiften och kom vidare. Den andra vinkeln bröt av ca 1 meter innan grusvägen och sedan in i skogen igen och det klarade hon utan problem. Den tredje vinkeln hade jag lagt väldigt blött i en mosse och även den klarade hon utan problem. Spårtempot var perfekt! Jag har även minskat blodmängden markant nu.

Derby fick ett rejält spår idag. Svår terräng med mycket naturhinder, fyra vinklar och ett bloduppehåll. Han älskar att spåra och löste sin uppgift galant gammelgubben. Det är så härligt att se sin snart 11 årige vän storma fram i spåret. För den gossen får man ha nageln i ögat på när det gäller spårtempot kan jag lova. Jag brukar gå i samma tempo som Lucian i lussetåget så blir det perfekt;) Det är viktigt att hålla spårtempot lugnt och fint för i skarpt läge har du en skytt med dig och han ska orka följa med och klara av att skjuta när han kommer fram.

//Linda