måndag 8 augusti 2011

Dirigeringsträning

Charma har nu gått igenom sitt andra löp och det har gått bra även om Derby har tyckt det varit lite jobbigt. På Charma har jag inte märkt något speciellt förutom att hon blir tröttare fort. Men nu är det över för den här gången och jag märker att träningsivern är tillbaka.
Så helgen har bestått av 2 pass 1 vattenpass som Linda skrev om igår och ett pass med Maria J. Det passet valde jag att fokusera på dirigeringsträning samt en liten koll på var vi ligger i status.
Innan Maria och jag körde igång så värmde jag upp lite med en liten promenad där jag tränade på stoppsignal med direkt belöning. Detta fungerade kalas för Charma och jag tror att jag alltid ska ta mig tiden att köra lite "kom igång" innan jag sätter igång bara för att koppla på huvudet på min lilla prinsessa.
Första övningen vi körde var en enkel stopp signals övning med en dummy bakom, inkallning och sen stopp. Charma stoppade fint men när jag sa ut så blev hon tveksam. Detta är något som jag märkt ibland och det blev väldigt tydligt igår att jag måste träna MYCKET mer på vårt utkommando för att göra det mer befäst. Här fick jag två bra tips på hur jag kan träna detta.
Sen körde vi en minnesövning med 3 markeringar där jag valde vilken hon fick ta. Här gick det ok men hon behövde lite stöttning så denna övning måste jag repetera ofta.
För att testa hennes linjetag så tog vi 2 st dummies som vi ställde på linje 30 och 60 meter bort. Denna övning gjorde hon kalas bra och jobbade sig ut rejält i linjetaget och kopplade på näsan. Kalasbra helt enkelt! :)
Avslutningsvis så gjorde vi en ny övning för att lära en grön hund stopp. Vi kastade en markering lät Charma hämta den och kastade sedan en till. Sen vände vi på Charma så att hon inte såg att vi plockade bort dummyn. Övningen gick sedan ut på att skicka in Charma i området och blåsa stopp. När jag fick stopp på henne så kastade jag en belöning mot henne. Detta verkade vara en övning som passar Charma så jag ska testa den några gånger.
NU börjar istället mitt fokus på att få Charma till en nybörjarklass start. Vi får se om jag kan komma med på någon tävling under hösten.

//Sven