måndag 15 augusti 2011

Träning inför...



I våras så började jag fundera på om inte Charma skulle kunna bli redo att starta på ett B-prov redan i år. Efter att det gått så bra på WT cupen och lite peppning av Maria J så började jag kika efter tävlingar som vi kunde starta på. Som det ser ut nu så tänker jag anmäla mig till Halmstad i oktober och så hoppas att vi kommer med.
För att förbereda oss så har vi börjat kämpa med vilt och även träna lite mer "provlikt". Mest för att jag ska lära mig hur jag bör tänka samt vänja mig vid vilka utmaningar som vi kan ställas inför.
Igår var det då daxs för "lilla provet", vi körde ett prov men med dummies istället för vilt. För att få söket lite verkligare så hade vi dock rådjursdummies för första gången till Charma.

Provet bestod av 4 övningar 2 enkel markeringar på land, 1 sök med 5 apporter( vi hade med 1 för lite.. ) , 2 enkel markeringar på vatten och en dubbelmarkering på land och vatten.

Charma löste första övningen (enkelmarkeringarna ) helt utan problem.

På söket så gick hon ut bra och kom in med första dummyn. Men sen blev hon lite tveksam och jag fick jobba och peppa henne några gånger för de övriga skicken. Vet inte riktigt vad denna osäkerhet kom ifrån då hon brukar vara stabil men det kanske har med hennes nyligen avslutade löp eller så var jag för otydlig.


Vattenmarkeringarna gick bra och det är så härligt att se när hon har näsan påkopplad för det var rätt ut få markeringen i vinden och sen spikrakt på. :)

Den sista stationen var en markering i vattnet och en i skogen över ett dike och en väg. Denna löste hon bra. Extra bra var att hon verkligen tryckte på och jobbade även om dummyn inte låg där hon först trodde.


I det stora hela så var det bra även om vi måste jobba mer med självförtroende i söket.
Vill passa att gratulera Hinnareds kennel för sitt pris som Bästa flatuppfödare på årets Flatmästerskap 2011.