tisdag 23 juli 2013

Vattenträning och lydnad

Nu är vi inne i en intensiv träningsperiod inför kommande tävlingar. I förrgår hade vi ett suveränt bra pass på vatten med and och skott. Jag körde Nova och Lycka. Vi började med lite tollingarbete. Sedan gick ett skott och de fick hämta en and på vatten. Vi fortsatte sedan med tollingarbetet, sedan nytt skott och and på vatten. Som avslutning blev det en and på vatten och en in i skogen. DE fick först hämta den i skogen och sedan riktade jag om och skickade på vatten. Båda tjejerna arbetade jättebra och jag är väldigt nöjd. Det vi får med oss till nästa pass är avlämningarna med fågel. De är i nuläget långt ifrån så snygga som jag vill ha dom.

Lycka aporterar and

Lycka 22 mån
 
Lycka

Nova apporterar and

Nova


Igår blev det ett vilopass för hundarna. Matte däremot började dagen med en lång uteritt på sommarkompisen. Vi red en jättehärlig runda med mycket trav och galopp på ca 1 tim.

Idag började jag dagen med ett lydnad- och rallypass på klubben. Real fick träna mycket svängar och bakdelskontroll i högerhandlingen. Både Nova och Lycka fick träna vidare på sina respektive moment nedbrutet i delar med frekventa belöningar. Med Nova är det framförallt att få ut avståndet på hopp-sitt hopp och rutan och med Lycka ligger fokus på frittfölj och läggande under gång.