onsdag 19 juni 2013

Hårdträning

Sommaren för mig betyder all tid i världen för familjen och hundarna och därmed massor av träning för mig och hundarna. Igår blev det ett lydnad- och rallypass för tollarna. Det blir lydnadsstarter på tollarspecialen så det gäller verkligen att ligga i för vi är lååångt ifrån klara.  Det blir även Tollingprov för Nova. Lycka får vänta till nästa år. Jag vill lägga mer grunder först. På kvällen tog jag med mig alla hundarna ut på en löparrunda så det var trötta och nöjda vovvar på kvällen. 

Idag körde jag ett kombinerat lydnad och jaktpass för Nova, Lycka och Real på ca 25 min vardera. Det blev ett riktigt kanonpass för allihopa. Lydnad som uppvärmning, sedan tolling och två kluriga övningar på vatten och land. Roligast var en dummie som jag började med att kasta upp på en ö. Jag avslutade sedan passet med att skicka ut dom på linjetag till ön. Lycka spikade övningen och Real och Nova tog min dirigering upp på den branta ön kanonfint!

Familjens prins, Real