tisdag 30 april 2013

Vilt och vatten!

Det börjar dra ihop sig för säsong :). Inte för vi har några stora förhoppningar så här första året i öppen klass men kul ska det bli iaf.
Våren kommer ägnas åt WT och då i första hand Västras WT cup. Så till helgen kör vi premiären i Borås.
Jag kommer vara funktionär på lördagen och själv tävla på söndagen ser verkligen fram emot detta.
Träningen går rätt bra just nu också och även om vi har mycket kvar så tycker jag att vi rör oss hela tiden i rätt riktning och det ska bli spännande och se hur mycket vi har kvar för att verkligen hålla nivån som krävs.
Helgen har iaf varit full med aktiviteter och som grädde på moset så avslutade jag och Charma med ett härligt jaktpass med både vilt och vattenträning. Det var faktiskt årets första vattenträning och lite spänd var jag på att se om Charma skulle hålla ihop lika väl som tidigare vid vattnet för hon älskar verkligen att bada min lilla svarta prinsessa.
Vi började med ett flertal linjetag längs en stig som uppvärmning. Detta gick så bra så jag dolde apporterna mer och mer genom att lägga ut dem när Charma inte såg. Men även detta fungerade och hon gick ut med bra fart ... nästan lite för bra fart och hon blåste förbi dummyn vid något tillfälle men lät sig väl dirigeras tillbaka utan att bli låg eller fundersam som hon gärna blir annars.
Andra övningen jag körde var dubbelmarkeringar där jag valde vilken hon skulle ta. Detta gick klockrent så vi körde bara 3 gånger innan jag gick ner till vattnet och packade fram vilt.
Vid dammen körde jag enkelmarkeringar först för att kolla stadgan. Kastade ut och väntade lite grand, Charma satt som en stenstod och väntade på mitt kommando. Duktiga tjejen!! När hon väl fick gå så gjorde hon som hon alltid gör... kastade sig handlöst ut och sen simmade som en torped ut och för att snabbt komma in med anden.  Körde då vidare med ett linjetag längs vattnet och en markering ut på vattnet där linjetaget skulle in först. Inga problem och inga tendenser av att vilja hellre ta den som låg och guppade.
Avslutningsvis på vattnet så körde jag lite markeringar som jag kastade över till andra sidan och upp i skogen. Här ville jag se att hon gick upp på land ordentligt för att leta och sen kom tillbaka genom vatten. Även detta gjorde hon så  bra så jag bröt där och sen gick vi och körde ett sök på 6 vilt istället.
Jag la ut 2 duvor, 3 änder och 1 fasan över ett ganska stort område men Charma var härligt taggad och hon tryckte på hela tiden och kom in med snabba bra avlämningar. Bästa apporteringen var fasanen som hon buntade ihop utan att knappt stanna till och sen snabbt in. :)


Hinnareds Charma min svarta prinsessa 3 ½ år gammal.