söndag 17 mars 2013

Träning, träning, träning

Igår spenderades dagen ute i det vackra vårvädret. Tjejerna byggde en koja och besteg "berg" samtidigt som jag och Sven turades om att träna. Fredde var också med med Maiden. Jag tränade Nova och Lycka. Vi började med lite tollingträning. Därefter blev det linjetagsträning. Två dummies var utplacerade med 10 meters mellanrum och mur emellan. Sedan var två dummies utplacerade till höger. Det blev alltså som ett L. Sedan arbetade jag med en hund i taget och skickade dem åt omväxlande rakt fram och åt höger. Lycka löste de tre första kanonbra, men fick lite problem med den sista till höger. Där fick jag tänka om. Linjetagen ska vara så lätta att den raka linjen inte bryts av och avslutas med ett sök som det blev i det här fallet. För en grön hund blir det då svårt att förstå tanken med linjetaget, dvs springa ut på en rak linje. Nova löste också uppgiften galant, men med markant lugnare tempo än vad jag är van att se henne i. Fast hon går in i höglöpet nu snart så det var inte så konstigt. Jag avslutade med lite stoppsignals träning. Lycka fick enkla stoppsignaler och Nova fick stoppsignal med dirigering


Nova njuter i vårsolen

Nova

Lycka

På eftermiddagen så tog jag med Lycka och Real ut på ett löparpass. Det blev en offroad runda. rakt ut i skogen. Det var fruktansvärt tungt och snårigt. Där det var skuggigt kunde jag springa på skaren, men annars sjönk jag ner några cm i varje steg. Efter att ha plöjt över ett kalhygge så öppnade skogen sig och jag kom fram till denna vackra sjö mitt ute i skogen. Inga stigar eller vägar, bara en snötäckt vacker sjö, inte ett enda fotspår förrän hundarna sprungit stora glädjevarv. Då gäller det att stanna upp och bara njuta. Naturens skönhet bara slår emot en. På vägen hem var jag otroligt glad över min GPS och jag kan ärligt erkänna att det blev lite svettigt när det började pipa om att det var dags att ladda. Men en stund senare kände jag igen mig och kunde ta ut riktningen mot bebyggelse igen. Väldigt typiskt mig och en bra läxa till kommande offroad pass, att ladda telefonen ordentligt:) Hundarna älskar dessa pass och även matte. Det är något speciellt att ge sig rakt ut i skogen utan att veta var man kommer hamna eller vilken terräng man måste forcera.