lördag 30 mars 2013

Träning för både husse och hund!

Påskaftonsmorgon, godisägget från jobbet på 1,8kg står orört i skåpet och jag är nöjd med det... Varför?
Jo för under mars månad så har jag deltagit i en utmaning som heter Fitnessfigheten. Den går ut på att man under 30 dagar ska äta rätt samt lite mindre än normalt samt träna 1 timme om dagen. Jag har varit med i denna utmaning för att hitta tillbaka på ett effektivt sätt till min träning och få till en sundare balans på mitt ibland överdrivna sockerintag... Godis är gott! :)
Varje dag har jag via en hemsida fått nya träningsprogram som kan genomföras hemma eller på gym samt recepttips och råd via en blogg och facebook.
Vissa dagar har det varit svårt att hålla disciplinen uppe men i stort har jag inte tyckt att detta har varit allt för svårt. Mest inspirerande för mig är att jag har hittat en timmes träning om dagen. Utan att för den sakens skull fått ge avkall på något annat. NU är det alltså slut med ursäkter som jag hinner inte i mitt liv att få till träning.
Vad blev då reusltatet av 30 dagar FF ? Vikten har jag tagit ner 8 kg , mitt midjemått har minskat med 13 cm och bäst av allt min vilopuls har gått ner med 16 slag!!
Förebilder
Efterbilder

Men det är inte bara husse som får träning. Charma tränas regelbundet också där ett par pass med Maria J har varit marsmånads höjdpunkt.
Vår träning just nu bygger mycket på att få Charma att gå till olika områden något som jag kommenterat flera gånger att hon ofta får problem med om hon blir osäker på vart jag vill skicka henne. Jag kör ofta mot 3-4 områden som Charma är med och lägga ut. Sen är jag noga att jag inte ger henne spår att följa in utan väljer en punkt att skicka från som går genom ospårad mark.
Detta går bättre och bättre även om daxs formen självklart är avgörande. Men generellt kan jag säga att jag nu kan trycka ut Charma på ett sätt som hade varit helt omöjligt i höstas. Visst saknas det ibland det där trycket som hon har när hon är säker på var den ligger men även det är på väg och förbättras för varje pass tycker jag.
Charma är en hund som vill göra rätt hela tiden och om hon blir tveksam på vad "rätt" är så blir hon lätt passiv. Det ställer mig inför en utmaning att alltid ha en backup plan om nu hon inte skulle gå exakt där jag tänkt mig. Detta för att om jag bryter henne och tar tillbaka så tar hon detta som ett misslyckande och blir lätt låg. Men i och med att jag börjar få mer grepp om hur min svarta prinsessa tänker så blir hennes träning mer och mer rätt för henne.
Visst har vi en bit kvar men som träningen har gått under vintern så har vi bestämt oss för att köra WT kuppen i väst och om det skulle gå ok så blir det start på B-prov till hösten.
Min svarta prinsessa vilar efter ett bra pass!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar