onsdag 27 mars 2013

Trädgårdsträning

Efter två intensiva dagar där jag utfört alla mina intervjuer och renskrivit hälften känner jag mig väldigt trött mentalt. När jag kom hem ifrån jobbet så behövde jag tänka på annat. Tjejerna har hosta och feber så vi myste och sedan blev det plantering av pelargon sticklingar. Vi fick trevligt besök av Fredde också så det blev lite glasspaus. Bra medicin för febervarma tjejer och vi andra fick sympatiäta:)

När Sven kom hem tog jag ut hundarna några minuter i trädgården. Det är verkligen underbart att det är ljust på kvällarna så att man kan köra ett pass i trädgården innan det blir mörkt. Jag brukar ta med alla ut och så får de vänta på sin tur. Ibland kör jag dem växelvis och ibland blir det en i taget. Idag började jag med Lycka. Hon fick köra lekövningar som uppvärmning. Den ena övningen är att söka upp mig när jag står i tävlingsposition och ta ögonkontakt och då börjar leken, sedan byter jag plats och börjar om. Sedan fick hon söka upp mig i fotposition samtidigt som jag rörde mig runt på gräsmattan. Ett knep för att få bort hunden från sidan är att kasta iväg en godis som hunden får söka upp emellan. Därefter fick Lycka träna på ställande under gång. Jag backar fortfarande och belönar henne framifrån.  

När är det vår tur egentligen???! 

Sedan blev det Reals tur och vi började även där med kontaktövningen som Lycka fick, "titta på mig så startar leken". Sedan blev det ett rejält fotpass på höger sida, vi tränade svängar och sitt vid halterna. Vi tränade att byta sida framför mig och sätta sig i fotposition och det fungerar lika bra åt båda hållen och som avslutning så tränade vi på att backa i fotposition på både höger och vänster sida. Här tog vi hjälp av staketet för att få ett rakt backande. Inga problem alls för prinsen.

Nova fick ett frittfölj pass med täta belöningar. Det är kul att se att det fortfarande sitter så fint, men fortfarande inga uthållighetspass utan vi tränar på teknik med täta belöningar. Sedan blev det hopp över hinder och sitt separat, det sista länkade jag ihop delarna två gånger. Som avslutning blev det apportering med metallapporten. De flesta gånger hämtade jag själv, detta för att inte kastet ska bygga förväntan att det alltid ska springas, och några gånger fick hon apportera in den till mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar