söndag 15 juli 2012

Första gången x 2

Idag har jag haft en riktigt härlig dag. Massor av hundträning och där emellan umgänge med mina fina vänner. Flickorna har lekt och busat med kompisar hela dagen. Nu är jag nyss inkommen från trädgården. Jag och Real har tränat rutan, några rallymoment och stoppsignalen med visselpipan. Han har längtat efter att få träna hela dagen. Men som en sann gentleman fick flickorna träna först;)

Nova fick börja morgonen med sök. Jag har aldrig prövat detta förut och jag måste säga att det var jättekul! Jag har varit sugen på bruks ett tag och tänkte köra spår, men jag ville gärna introducera sök också. Lycka var med och busade med sin farmor Strimma och fick träna lite jaktfot samtidigt som vi vallade rutan. När det sedan var dags för Nova så jobbade hon jättebra. För att vara första gången för oss båda så tycker jag att vi fick ihop det ganska bra:) Nova gjorde två skick med pop up och bara godis. Övriga skick fick hon plocka upp rullen och bära den tillbaka och det var inga som helst problem. Det vi får jobba på är påviset (hette det så tro? Hmm...) hon förstod inte riktigt varför vi skulle ut dit igen när   rullen redan var hämtad. Men det kommer med mer rutin.

Mina goa flickor vid sökträningen, Nova 23 mån och Lycka 10 mån.

Nu på kvällen har Lycka fått gå sitt första viltspår. Det var på ca 70 meter med en vinkel. Hon gick så lugnt och noggrant. Helt plötsligt blev det dock tvärstopp och hon gick så försiktigt, försiktigt framåt, det var upp för en kulle och längst ut på en gren där hade jag hängt en snittsel. Det var läskigt tyckte Lycka, lilla fröken blev lite spökig:) Väl förbi spårade hon vidare. Vinkeln tog hon perfekt och hon arbetade sedan fint fram till slutet. Vi var ute tillsammans med kompisen med sin jämte Molle och de båda hundarna bar stolt hem sina klövar.

Lyckas första viltspår. Det var kul!