måndag 18 juni 2012

Välsignade regn...

Kvällen har spenderats på brukshundklubben. Det blev lydnadsträning tillsammans med Johan och Maria. Det var otroligt mycket knott. Jag är fortfarande helt prickig i pannan...

Nova fick vara första hund ut. Vi började med platsliggning. Hon belönades för hakan i backen. Hon låg fint, men lyfte huvudet någon gång. Vi tränade sedan läggandet ner i plats separat. Vi kommenderades i linförighet och arbetade sedan med bakdelskontroll. Vid läggandet fortsatte jag med backandet, men jag har börjat vrida kroppen in mot rätt position. Vid momentet inkallning tränade vi stadga och separata ingångar. Ställandet, där tränade vi att stå still samt att stanna.

Lycka fick träna kontaktövningar och gå slalom mellan hundkompisar på parkeringen. Sedan blev det lite övningar på plan. Sök upp och belönas samt titta på mig och leken startar. Vi körde även stadga träning. Jag stod jämte och kastade bollar bort från henne samt stod mittemot henne och kastade bollar mot henne. Inga problem för lillan. Hon är så ljuvlig att arbeta med den lilla Lyckan. Det kommer bli kul att komma igång mer på allvar framöver.

Wildbird Tova Tornado "Lycka" 9 mån

Stadga träning


Real fick köra sist och vid det här laget var jag helt uppäten av knotten. Men jag låter aldrig något väder (eller knott angrepp...;) störa min träning och på det sättet är vi alltid rustade på tävling oberoende av vilket väder och det är vilket känns väldigt gott.  Vi började med ett ordentligt lekpass och därefter ett pass med frittfölj och bakdelskontroll övningar. Sedan blev det rutan och när vi sedan jobbade med läggandet ner i plats så kom ösregnet, tack gode värld för det. Det var längesedan jag blev så överlycklig över ett ösregn:) För att fira regnet blev det en lååång platsliggning med hakan i backen. Som avslutning jobbade vi med hopp sitt hopp och fokuserade på uthoppet.

När alla hundarna var färdigtränade gick vi på en härlig promenad i skogarna runt klubben. Jag hittade en riktigt trevlig runda.

//Linda