onsdag 30 maj 2012

En härlig träningskväll!

Hundarna har haft en liten viloperiod från träningen nu de sista veckorna då jag istället slitit med min rapport. De har fått ägna sig åt fysträning och familjeutflykter, så det har inte gått någon nöd på dem, men de njöt av kvällens träningspass och det gjorde jag också. Jag bara tankade energi och njöt av att få träna hundarna och träffa alla underbara hundvänner på Borås Brukshundklubb.

Idag blev det träningspremiär för Lycka. Det var första gången hon tränade på klubben. Annars har hon bara varit med. Jag har bara kört vardagsträning med henne innan och hon har verkligen fått vara valp. Men nu börjar vi så smått köra igång. Första delen nu kommer att handla om lek och kontaktövningar. Övningar av den här typen tycker jag är en enormt viktig grund och det är ett sätt som jag gärna startar mina träningspass på även med de äldre hundarna. Det bygger fin kontakt och ett härligt samspel. Lycka var lika cool som vanligt. Hon höll ihop perfekt. Hon jobbade fint med övningarna och var inte det minsta störd eller intresserad av något annat än matte, duktig tjej!

Efter lite lägerplanering i stugan var det dags för Nova. Hon jobbade superfint. Vilken underbar liten tjej. Hon har en enorm vilja att arbeta och vara till lags. Snabblärd och otroligt följsam. Vi siktar på en start i klass 1 under sommaren/hösten, så nu är vi inne och arbetar mycket med detaljer.

Tredje hunden ut blev Real. Han var mycket pigg och otroligt lycklig! Han tyckte att passet var på tok för kort. Glad och pigg, men ändå samlad. Fokus för honom låg på omvänt lockande och störning. Han fick även ett ordentligt pass med fjärren. Här jobbade jag med sitt, ligg och stå även om stå inte ingår i tvåan, men det kommer ju framöver och just stå är ett av Reals svagare moment om det inte är i utställningsringen förstås:) så det är lika bra att lägga en ordentlig grund redan nu.

Real 5 år

Lite annat nytt är den fina headern som min underbar kusin Linnea har satt ihop med Ulf Ekströms fina bilder på våra hundar. Tack Ulf och Linnea!

Jag har även anmält Real, Nova och Lycka till utställning i Borås. Pälsarna dråsar av och Nova ser ut som en ökenråtta. Nu är det bara att hålla tummarna att hon hinner sätta åtminstone lite päls. Annars kanske vi får åka på husdjursmässa och ställa ut i stället...;) Men det är roligt att ställa på hemma plan. Däremot så innebär hundutställning och kalas för lillsessan som fyller 2 år att det inte blir någon valpträff för mig i Juli, men så är det, vi siktar på en höstträff istället!

Har även fått brev från Skk att Reals titel RLD N är registrerad.

//Linda