måndag 23 januari 2012

Dirigeringsträning

I lördags passade jag, Maria J och Carolina att köra ett dirigeringspass innan snöovädret skulle dundra in. Nu visade det ju sig att det inte blev något "snöoväder" iaf inte i Bredared men en kul träning fick vi till iaf.

Vi tog fasta på dirigeringar och långa markeringar med apportkastare. Det är så sällan man kan skjuta så när vi nu hittat marker som vi får skjuta apportkastare på så gäller det att passa på.
Vår första övning var en kombinerad markering och dirigeringsövning. Här la vi ut apporter som ett L där vi ställde oss i den långa korridoren. Först sköt vi en enkel markering åt andra hållet bort från apporterna och skickade en hund för att hämta in den. Sen skickade vi först linjetag rakt fram för att rensa det området. När de apporterna var inne så skickade vi återigen linjetag rakt fram för att sedan blåsa stopp och dirigera höger. Detta var en svår övning för Charma som har problem att gå in i områden hon inte tror att det finns någon apport. Men med lite stöttning så löste vi det riktigt bra.

Nästa övning var en UT övning. Vi la ut ett område med dummies, satte en hund 20 meter framför, förflyttade oss ytterliggare 30 m. Från den punkten sköt vi en markering parallellt med markeringarna men minst 50 m från dem sen skickde vi hunden som satt på ett ut för att ta apporterna bakom sig. Avslutningsvis så fick en av de andra hundarna hämta in markeringen. Denna övning löste alla hundar strålande!! :)

Sista övningen vi körde visade sig vara den svåraste för Charma. Återigen var det linjetag/markering som gällde. Denna gången sköt vi 2 markeringar, en åt vänster och en rakt fram. Dessa hämtades in av 2 olika hundar och den tredje skickades sedan snett åt höger på ett linjetag som vi lagt ut tidigare. Vi roterade denna övning så alla hundarna fick göra alla uppgifter och Charma hade inga problem med markeringarna förutom att hon gick kort på en. Som tur är så letade hon sig ut men jag kan inte säga att det var ett särskilt snyggt tight sök utan hon letade i princip över hela ängen.
Sen när det var vår tur för linjetaget så märkte jag direkt att detta var svårt för min lilla prinsessa som även nu började bli lite trött. Så jag valde snabbt att förenkla och skickade henne rakt längs en stig istället för snett över ängen. Då löste hon övningen bra.

Behöver jag säga att det var en ganska trött liten prinsessa efter det här passet.
Vad lärde jag mig då... Att vara mycket bättre på att stötta Charma. Hon är en lite försiktig fröken som behöver uppmuntran och påhejning när hon gör rätt. Här gäller bara att hitta en "lagom" nivå för att inte hon ska tro att jag vill att hon ska in , vilket hon gärna tror.

Kul pass var det iaf och jag och Charma lärde oss en hel del och fick en hel massa mer att träna vidare på! Precis som det ska vara !! :)

//Sven