söndag 4 december 2011

Rolig träning

Idag så har jag och Charma varit iväg och tränat med Maria J igen. Denna gång var även Maria O med sin mycket trevliga labbetik med. Vilken härlig fart hon hade. :)
Träningen som i körde var markeringsträning i första hand men Mariorna körde även inlägg av dirigeringar för att öka svårighetsgraden.
Vi började med en övning som bestod av 3 enkel markeringar i lite olika terräng. Den första hamnade i en grandunge, den andra skulle hundarna ta sig genom ett skogsparti och den sista kastade vi upp på en platå för att komplicera lite. Charma var laddad men skötte sig bra även om jag får börja arbeta på grepp av dummy igen för oj vad det slarvades.  Sen gjorde vi om den här övningen men vi kastade ut alla dummies på en gång. Samt att det lades ut 4 st dirigeringsdummies. Charma fick nu träna på passivitet och fick snällt vänta tills den sista markeringen skulle hämtas in. Här märktes det att hon hade laddat för oj hon for iväg som skjuten ur en kanon och blåste förbi området där dummyn låg med säkert 50 m. Jag blåste då in henne och när hon kom förbi området så blåste jag stopp och närsök. Rikigt kul att se att det fungerade för hon lyssnade bra och sökte då i rätt område vilket resulterade i att dummyn kom in omgående. Tror jag ska våga dirigera henne mer när vi arbetar för hon har under sista tidens träningar visat att hon faktiskt förstår vad den där pipan betyder. ;)
Bra fokus på Charma!

När vi var klara med den här övningen så flyttade vi oss från skogen till ett stort fält. Här kastade vi ut 9 dummies på 3 olika områden( 3*3). Även här lades några dirigeringar ut för de lite bättre hundarna.
Avståndet var ca 60 m och på 2 av områdena kastade vi över murar in i skogen och den sista var i kanten av fältet men mer i öppen terräng. Som extra störning så lyckades Maria jaga upp en hare mitt under hennes kast och jag tror inte någon av hundarna markerade de dummiesarna när de hade en hare som flydde över fältet rätt in i ett av de tidigare markeringsområdena.
Charma gick först och plockade in den sist kastade dummyn. Sen körde de andra på de andra områdena innan jag skickade Charma på nästa som var precis där haren flytt. Lite fundersam var jag allt då Charma har ett visst vilt intresse men här överträffade hon alla mina förhoppningar genom att snabbt forcera muren, ta dummyn och sen full fart in. TOPPEN!!
Sista dummyn var ut mot fältet och även denna tog hon helt utan tvekan.Extra kul är att se hennes tempo för idag var det högsta växeln i hela tiden. Hon flög över ängen.
Avslutningsvis så kastade vi ut en trippel markering på ca 50 m avstånd fast i 3 olika riktningar. Syftet här var att vi skulle välja vilken dummy de skulle hämta in.  Då vi kastade först åt de andra så fick Charma köra alla tre i följd. Men det var inga problem. Full fart och bra avlämningar med bra fokus. Jag kan inte vara nöjdare med min lilla svarta prinsessa.
Charma och lillsyrran vilar efter en mycket bra träning! :)

/Sven