tisdag 6 september 2011

Nu är det vilt som gäller!

I helgen så var jag och Charma och besökte Charmas uppfödare. Annika och Tom har ägnat sig åt uppfödning i 30 år där den mesta tiden har ägnats åt Flatar. De har en enorm kunskap kring hundträning och jaktträning i synnerhet. En kunskap de gärna delar med sig.
Charma och jag var där för att få lite tips i vår viltträning men de passade också på att skicka med oss en stor säck med vilt så att vi har lite att träna med hemma :)!

Charma behöver mycket viltträning för att bli snabbare och säkrare i sina apporteringar. Hon hämtar alltid viltet men kan lukta lite på det innan hon tar det. Men jag har tidigare märkt att när vi kör intensivt så blir hon säkrare och säkrare. Så nu är det mängdträning som gäller.


Vi har lite nyheter att träna på bland annat fasan och kanin men annars så är det bara att köra på varje dag så kommer tryggheten.

Idag fick det dock bli sök träning med dummies då jag inte hann tina något vilt. Lovisa och jag stack ut och la ut ett sök bestående av 7 st dummies. Charma kopplade på näsa och motor direkt precis som hon alltid har gjort tidigare. Skönt att se att hon är på väg ur skendräktigheten som hon har haft sista månaderna.
De första fem kom in snabbt men sen fick hon jobba. Positivt var att hon slog inte ner på tempot utan jobbade på hela tiden. Jag försökte ta det lugnt och skickade inte heller henne förrän hon signalerade med sin kropp att hon var laddad och det fungerade riktigt bra. Något att ta med sig inför framtida träningar/tävlingar.

Tillslut fick hon de två sista i vinden och då kom de snabbt in. Duktiga Charma!

Avslutningsvis så körde vi några linjetag där jag la in stoppsignal och ut och det fungerade kalasbra så jag körde bara 2-3 st.

Charma jobbade på med ett härligt tryck och mattades inte det minsta idag. Ett kort och intensivt pass men ett riktigt roligt pass.