söndag 7 augusti 2011

Vattenarbete


Real





Charma



Igår körde vi ett rejält vattenarbete. Maria (Zonic) hade hittat en perfekt liten skogstjärn. Den gick under benämningen "mossen" så vi kanske skulle anat oråd;) Det var så sankt att vi fick gå barfota och jag sjönk ner i ett hål som gick ner till knät. Men perfekt att träna där det var det verkligen. Fast vi såg nog lite galna ut...:) Fredde och Maiden slöt också upp.

Real var den av våra hundar som var först ut. Egentligen skulle jag kört honom ensam för han blir så het på vatten när vi kör i grupp. Men nu blev det inte så. Jag får vara noggrannare med det nästa gång. Real är min första hund jag tränat jakt med och detta beror enbart på min orutin. Idag hade jag tränat vatten annorlunda, så vattenarbete i grupp är en sak som vi får träna på. Real satt ordentligt och arbetade bra. Han fick flera enkelmarkeringar med störning på vägen in och han fixade det helt ok. Han försökte aldrig att byta men de första gångerna fick jag påminna honom om att fortsätta in. När han lämnat av skickade jag honom på den andra dummiesen.

Därefter fick Sven köra Charma. Hon fick en dubbelmarkering med dirigering samt enkel markeringar med störning på väg in. Sven var nöjd med Charmas pass. Hon arbetade lugnt, tyst och koncentrerat. Den tösen är tokstabil:)

Efter passet åkte vi hem till Fredde och fikade. Sedan tog jag och Maria med oss Nova och Zonic och gick på en promenad bland husen. När vi kom tillbaka hade Fredde precis grillat klart och vi fick en ljuvligt god middag!

När vi kom hem tränade jag stadga och lite linjetag med Nova i trädgården. Hon arbetade jätteduktigt. Vi körde även lite kontaktövningar. Stadga träningen bestod av att hon dels satt och jag kastade dummies omkring henne samt att jag försökte "lura" henne att resa sig. Jag placerade även ut dummies och gick sedan och hämtade själv och belönade henne mellan varje. Vi körde även jaktfot mellan dummies. Det är bra konditionsträning att träna unghund;)

//Linda