måndag 22 augusti 2011

Par i plats


"Hakan i backen" med tidseffektiv matte:)


Nova ligger och väntar på sin tur.

Idag tog jag och flickorna med oss Derby, Real och Nova för ett träningspass. Lovisa bestämde att vi skulle träna linjetag och hon packade barnvagnen full med dumies. Real dundrade in sina linjetag utan problem. De var synliga på en gräsväg så det var ingen match för honom. Nova gjorde sina första linjetag och hon löste det faktiskt riktigt fint. Mest nöjd är jag med hennes passivitet när Real jobbade.

Lite senare fick Real och Nova ett lydnadspass i trädgården också. Även idag körde jag dem växelvis. Jag gillar det. Den hunden som inte arbetar vilar och är passiv. Då får man in passivitetsbiten gratis. För att förenkla för Nova har jag en liten kvadrat som hon ska hålla sig inom. Då blir det avgränsat och tydligt för henne, en liten extra hjälp. Hon är jätteduktig och ligger kvar tyst och fint även när Real får springbelöningar. Idag bestämde jag mig bl.a. att köra uthållighetsträning på platsliggningen och "hakan i backen". Jag blev lite lat och körde båda samtidigt. Båda låg fint i flera minuter med matte paparazzi som störning.

Sven har varit ute i skogen med Charma och två labbekavaljerer och tränat jakt.