måndag 18 juli 2011

Trindy´s Real Surprise


Underbara, ljuvliga lilla Ella 5.5 månad!


Fick ett mail med lite bilder idag från Ellas matte Minna i Finland. Att söta Ella är Reals dotter är inget man kan ta miste på. De är så lika!

Det är så roligt att få bilder från Real barnen och höra hur de har det och hur de är. I båda hans kullar beskrivs valparna som glada, social och arbetsglada vovvar som är till stor glädje för sina ägare vilket såklart känns väldigt bra!

Igår körde jag Charma, Real och Nova på ett viltsök på baksidan av huset. De fick arbeta växelvis och plocka in fågel av olika sorter. Det var verkligen flickornas dag och de briljerade båda två. Extra roligt var att se Nova klara av att sitta lös och vara passiv när de andra arbetade utan några som helst problem. Efter viltpasset fick Nova och Real varsitt lydnadspass på framsidan. Nova fick lära sig att sitta och vänta på sin tur. För att göra det enkelt för Nova att veta var hon ska hålla sig så placerade jag pinnar i en kvadrat på marken där hon skulle hålla sig. Detta tycker jag är ett bra sätt när de är nybörjare för då behöver jag inte slita på kommandon som sitt, ligg eller stannakvar utan bara "kräva" att man sitter och väntar i kvadraten. Nova fixade detta kanonbra. Efter bara några repetitioner satt hon utan problem och väntade. Real fick köra lite kortare pass med positioner och högersvängar. Nova fick arbeta med en lekövning som jag kallar starta leken. När hon tar ögonkontakt sätter jag igång och leker. Hon fick även göra lekövningen söka upp vid sidan. Jag gick runt i trädgården och varje gång hon slöt upp på vänster sida med kontakt fick hon godisbelöning. Som avslutning fick båda vovvarna jobba med platsliggning. Real fick ligga med hakan i backen i 4-5 min och han låg helt stilla utan problem samtidigt som jag tränade Nova precis framför nosen på honom med både godis och lekbelöningar. Nova fick fortsätta med "hakan i backen". Hon är väldigt lättlärd och har redan börjat förstå vad det handlar om.

Idag har jag varit funktionär på MiniKnallen (agilitytävling) när jag kom hem firade vi tvåårig bröllopsdag. Sven och tjejerna hade pyntat fint hemma och gjort tårta. Agnes har haft feber några dagar men nu på eftermiddagen var "Lilla bus" ett piggt litet busfrö igen. Så skönt! Efter att jag lagt tjejerna fick Nova ett litet lydnadspass i köket. Vi tränade på stå samt hålla ögonkontakten i fotposition. Som avslutning blev det lite "hakan i backen" också. Nu är Sven ute med hundarna på promenad och när han kommer hem ska jag köra ett lydnadpass med Real i trädgården.

//Linda