fredag 29 juli 2011

Perfekt!

Träningspass där man kan summera med att det gick perfekt är de där passen som man bär med sig som en go känsla på många pass framöver! Men först måste jag börja med att dementera. Real fick inte något CK på senaste utställningen i Gränna... Jag skrev det i mitt senaste inlägg och där har minsann tryckfels nisse varit framme, eller var det månne ett önsketänkande;D

Idag har jag och Maria varit uppe på klubben och tränat. Nova fick börja och tanken var att köra lite jaktövningar med henne i en ny och svårare miljö. Men det blev inget bra. Hon hamnade i fel sinnestämning och det blev för svårt för henne. Därför gick vi ner till planen istället och körde lydnad. Jaktövningarna får vi fortsätta med i hemmiljö ett tag till. För mig är det viktigt att skynda långsamt och jag är noggrann med att hundens sinnestämning ska vara rätt. I lydnaden gick hon jättefint! Vi körde lite lek- och kontaktövningar som uppvärmning. Sedan tränade vi på att hålla fokus i fotposition. Jag vill att hunden ska kunna sitta med ögonkontakt i fotposition i minst 20 s. Vi tränade även på halt och sitt och som avslutning några inkallningar fast inte in i fotposition. Det blev även "hakan i backen" träning och den gick perfekt. Nu ska vi gå vidare med att hon ska ligga längre tid och även så smått börja med att lägga sig från sittande ner i rätt position.

Sedan bytte jag hund och Real fick komma ut och jobba. Vi körde en apporteringsövning där vi arbetade hundarna växelvis. Vi utnyttjade apellplanen på bredden och stod i mitten. Bakom ryggen hade vi lagt ut ett litet närsök. Vi började med att kasta ut en markering sedan vände vi helt om och skickade på ett linjetag till närsöket. När hunden kommit in med den apporten vände vi om och skickade på markeringen. Real gjorde detta PERFEKT. Satt perfekt, tyst och koncentrerat med tung rumpa. Registrerade nerfallet vände om och sprang på ett rakt fint linjetag. Sökte koncentrerat, snabbt tillbaka och sedan snabbt ut och hämtade markeringen. Lika snabbt tillbaka igen och tryckte in dummiesen i handen. Så snyggt jobbat och dessutom i båda omgångarna så jag var mycket nöjd med honom!

Vi avslutade med att träna lite lydnad. Jag tränade på högersvängarna. Idag jobbade jag med att starta med högersväng och avsluta högersvängarna med sitt. Idag gick det riktigt bra! Vi gjorde sedan en platsliggning. Han hade lite svårt med hakan i backen så länge, men vi har ju inte tränat långa hakan i backen pass på länge så det var helt ok. Han låg fint och stilla. Efter tre minuter gick vi tillbaka och belönade. Sedan körde vi hundarna i platsliggning en och en och då med maximal störning. Vi gjorde allt för att försöka locka upp hunden som låg. Men de var så duktiga båda två! Jag tycker att det är perfekt att träna med mycket störningar när man är flera. Då kan man hitta på det där oväntade. När man tränar själv är den typen av träning inte lika lätt att få med, då får man vara finurlig på andra sätt. Men det är viktigt att inte glömma av de där långa och tråkiga platsliggningarna där man bara står av tiden också. Annars blir det konstigt.

Efter träningen hann jag köra lite styrketräning hemma i vardagsrummet också så nu ska jag med gott samvete slänga mig i soffan med en bra bok och en STOR kopp te! I morgon blir det viltspår igen.

//Linda