söndag 24 juli 2011

Hakan i backen


Nova tränar hakan i backen.

Idag har Nova fått ännu ett litet pass med hakan i backen. När jag lär in nya saker tar jag många korta pass och ofta. Minst ett om dagen. Nova kan nu hålla hakan i backen en ganska lång stund och söker själv beteendet så nu har jag börjat lägga in kommandot "plats". Jag skiljer på ligg, plats och lägg dig. Det är bara under platsliggningen som hakan ska vara i backen, annars ska huvudet vara uppe. Lägg dig är det kommandot jag använder utanför träningsplanen eller vid vila mellan momenten.

Nu ska jag bygga på momentet med att hon ska ligga längre tid utan belöning samt klara vissa störningar. Därmed kommer jag själv skapa störningar i hemmiljö samt även börja träna i andra miljöer.

Anledningen till att jag gillar att ha hakan i backen på mina hundar är
  • Att hunden ligger väldigt tryggt och stabilt.
  • Högre upp i klasserna måste hunden ligga helt still och det gör en hund med hakan i backen.
  • Hunden har även en uppgift och glömmer inte bort vad den gör under platsliggningen.
  • En orolig och impulsiv hund får hjälp att ligga still när den har en uppgift mer än att ligga still.
  • En orolig och osäker hund får trygghet i att ha en uppgift att utföra.
  • En hund som ligger med hakan i backen sänder ut lugna och icke hotfulla signaler till övriga hundar om det skulle bli en orolig platsliggning med hundar som springer omkring.
  • Sedan tycker jag att det ser snyggt ut också;)

//Linda