torsdag 14 juli 2011

Flitens lampa lyser

Nu lyser verkligen flitens lampa för Charma. I helgen så fick vi möjligheten att vara med på Hinnareds träning för de ekipage som tävlar i öppen klass eller mer. Vi var med för att få träna passivitet samt att få testa lite grand. Jag trivs så bra hos min uppfödare, alla är alltid välkomna, de har en enorm kunskap om hundar och hundträning och de vill verkligen försöka lära ut.

Det var ett stort gäng som slöt upp till träningen och dagens första övning blev en ljudmarkering vi startade 10-15 m från en å och sen upp i skogen, apporten sköts med apportkastare totalt ca 50 meter.

Charma skötte sig bra men gjorde ett nybörjarfel genom att hon fastnade lite i strandkanten. Jag försökte hjälpa till att trycka upp henne i skogen och till slut så gick det och hon hittade apporten som sen kom in i full fart. Annika sa att det är ett typiskt unghund/nybörjar problem att fastna i kanten och inte trycka på uppåt. Andra gången gick det betydligt bättre och hon tog sig självmant upp i rätt område och hittade apporten.

Nästa övning var en dubbelmarkering i vatten och sen skicka på ett linjetag rakt fram. Här valde jag att förenkla och bara ta linjetaget framåt och det var nog tur för vinden och en väg krånglade till det för många hundar däribland oss. Men efter lite hjälp så kom apporten in. Tydligt här är att vi måste jobba mer på stoppsignalen då jag hade svårt att få stopp på Charma och få in henne i rätt område.

Sen var det daxs för linjetag på ett öppet fält. Här hade Tom förberett 5 st områden det närmaste var 50 meter bort och så låg de på en linje med jämna avstånd bort till ca 100 m bort för det sista. Här valde jag att locka in charma till rätt område för annars så hade det blivit för svårt. Men hon skötte sig bra och jobbade på med fart hela tiden.

Sista övningen blev en dubbelmarkering i vatten och detta gjorde hon strålande. Näsan på, simmade in i vass utan tvekan och kom snabbt in utan att skaka sig.

Vi lärde oss en massa på denna träning och det var kul och inspirerande att se alla duktiga ekipage.

Vi passade även på att fylla på viltföråden och har nu inlett en viltvecka. Varje dag så tränar vi med vilt av olika sort. Vi har nu kört igenom kråka, mås,and,duva och kaja. Första gången fick jag jobba hårt med att få Charma att ta fågeln men det har blivit bättre och bättre och idag så jobbade hon på precis lika bra som om det varit dummys.
Vi körde idag linjetag med markeringar där jag varierade vilken hon fick ta. Charma jobbade kalas bra. Lugn och samlad och sen tryck när jag skickade. Hon behöver mer vana och lite mer träning men nu känns det verkligen som vi är på gång!

//Sven




Charma visar stolt upp en ny apporterad and! :)