fredag 3 juni 2011

Working test premiär!

Nu har jag och Charma fått vår working test premiär!!
Vi startade på vackra Susegården i Halland. En plats väl värd ett besök!
Tävlingen vi var med på är den första av 3 i SSRK Västras Working Test cup och det var 40 hundar med i nybörjarklassen.
Med mig var även Maria med Zonic som även han hade premiär. Efter en liten introduktion så körde tävlingen igång. Vi hade startnummer 27 men väntetiden blev minimal tack var bra organisation och att hela tävlingen var lite utspridd så den mesta delen av väntan gick åt att transportera sig mellan stationerna.
Station 1 var en vattenstation. Efter en kort sträcka jaktfot så var det en markering som kastades in i en vassrugge. Några av hundarna innan mig hade haft problem med att gå in vassen och leta och detta hade Charma aldrig heller prövat så jag var lite tveksam på väg fram. Charma satt tryggt och säkert när skottet gick och flög sedan i på mitt kommando. Väl i vattnet jobbade hon verkligen aktivt men gick inte direkt in i vassen utan jobbade upp i vind. Fick vittring och sen tog hon sig rakt på dummyn!!! :D
Snabbt upp till husse men precis innan jag tog den så släppte hon. Domaren tyckte hon gjort det jättebra så närsom avslutet och gav oss 18poäng.
Station 2 var en dubbelmarkering. Även här var det en kort sträcka jaktfot innan det gick en markering rakt fram. Charma gick klockrent på den men frågade lite innan hon tog upp. Den andra markeringen landade bakom en stor sten men den kom in snabbt även den. Extra glad blev jag att hon tog dummyn snyggt och prydligt och lämnade av dem rätt i handen utan tvekan. Domaren sa att det blir lite avdrag för frågan men 17poäng fick vi iaf.
Station 3 var en enkel markering som kastades ner i ett dike. Här gick Charma rakt på den men valde att förska lämna av den till kastaren. Dock så kom hon direkt när jag visslade så här fick vi 16poäng.
Station 4 var en svår station med först en ganska lång sträcka jaktfot och sedan en markering in i svår terräng. Här gick Charma rätt men fick inte dummyn i vinden. Nu lyste vår oerfarenhet igenom. Jag visste att jag inte kunde dirigera henne och valde då att lite på turen att hon skulle få den i vind. Tyvärr gick inte detta och vi nollade den här stationen.
Station 5 var en dubbelmarkering i linje. Där en gick synligt och en kastades in i ett skogsparti. Tyvärr så var Charma okoncentrerad när markeringen kastades så hon såg den inte. Hon gick ut bra men hittade den inte och vände då tillbaka för dagens andra nolla.

Charma visade verkligen vilken duktig hund hon är. Den potential som hon har samt det lugn mellan arbetet fick massor av beröm av andra deltagare. Hon är ju bara knappt 1½år...
Att vi skulle stöta på problem det var vi säkra på. Vi är ju inte färdigtränade på långa vägar. Men jag måste säga att vi(Charma) skötte oss bättre än jag någonsin vågat drömma.

Det var en mycket stolt husse som lastad in prinsessan i bilen för att åka till Marias uppfödare för att kika på valpar. De hade både en kull med tollare samt golden valpar. Men vem vill ha något annat än min underbara flat!! :)

//Sven