tisdag 14 juni 2011

Working test deltävling III

I söndags så var det daxs för den avslutande tävlingen i SSRK Västras Working test cup. Den här gången var tävlingen på Säve skjutbana.
Mitt mål för dagen var att försöka få poäng i alla rutor men viktigast är i alla fall att Charma fungerar i miljön med störningar av hundar, skott, publik och allt annat som dyker upp på en tävling till skillnad från ett träningspass hemma.
Vi blev indelade i grupper och så startade vi på olika stationer. Min grupp som även bestod av Maria med Zonic och Birgitta med Mimer (idel vänner) fick starta på station 2.
Station 2 var en dubbelmarkering där föraren hämtade in den andra markeringen först för att hunden skulle visa sin stadga. Charma skötte sig bra här och satt tryggt vad jag kunde se. Men när hon skulle hämta in dummyn så var det lite trams med bärandet och vi fick 13 poäng på denna station. Tyckte det var en hård poäng bedömning men jag vet ju inte om Charma gjorde något när jag gick och hämtade dummyn.
Station 3 var två enkelmarkeringar. Charma hämtade den första utan problem och gjorde en fin avlämning men på den andra så hämtade hon den och sen kikade hon neråt skogen så jag visslade in henne för en bra avlämning. Insåg efter stationen att hon troligtvis lyssnade och kikade efter station 4 som låg nedanför oss. Här fick vi 16poäng och Charma kändes nu väldigt stabil och fokuserad.
station 4 var vattenstationen för dagen. En enkelmarkering som inleddes med en sträcka jaktfot. Här skötte sig charma mycket bra även om hon var laddad på vattnet. Rätt ut , simmade snabbt och en snygg avlämning utan skak. faktum är att hon väntade med att skaka av sig tills vi började gå från stationen. Här fick vi 19poäng!!
Station 5 var en enkelmarkering som kastades bakom en björkdunge så man inte såg var den landade. Här var det rakt ut och snabbt in och vår första 20poängare!! :)
Station 1 var även det en enkelmarkering som inleddes med en sträcka jaktfot. nu märktes det att Charma var på hugget för hon gick super bra och vi avslutade med 18poäng!
Sen inleddes en lång väntan på reultatet! Vi fick totalt 86 poäng och kom på en 6:e plats av 44 deltagare.
Jag är så nöjd med Charma, hon har verkligen visat på dessa tre deltävlingarna att hon verkligen håller ihop, kan jobba utan att störas och verkligen prestera bra resultat.
Nu blir det lite uppehåll på tävlingar under sommaren så får vi se vad vi startar till hösten. Först hade jag tänkt att starta charma i appellen (spår) men nu lutar jag åt att starta henne på ett B-prov istället. Men vi får se hur träningen går.
//Sven