torsdag 5 maj 2011

Spårträning

Igår var det åter kursdaxs för Charma. Vi går en spårkurs på Elfsborgs bhk tillsammans med 5 duktiga ekipage. Alla är vi tävlingsintresserade och hyffsat vana att vara ute i spårskogen så vi har mycket utbyte av varandra.
Charma fick ett spår på ca 300m med en liggtid på 45 minuter och 1 föremål. Jag valde en leksak denna gång som slut. Spåret gick i skiftande terräng men mestadels i granskog.
Vi valde att göra ett spontan upptag där jag gick i diket och korsade spåret.
Charma gick klockrent in i spåret och kom iväg i ett mycket bra tempo. Lite tryck men absolut inget drag, precis som jag vill ha det :)!!
Charma är väldigt noggrann i spåret och lyfter sällan huvudet om bara jag håller min stora mun stängd. För om jag pratar eller uppmuntrar henne så vänder hon direkt på huvudet för att liksom fråga.. Vad vill du husse, ser du inte att jag jobbar här?? !
På kursen så följer vi alltid med varandra och där trodde väl jag att Charma skulle bli lite störd men inte alls. Det kunde gått en busslast med människor bakom henne utan att störa. Hon var bra fokuserad och jobbade på.
Jag är mycket stolt över hur enkelt och smidigt Charma tar sig till nyheter! Detta var Charmas 3 riktiga spår och jag har hittills inte märkt något som kan uppfattas som problem eller utmaning.

När Charma gått klart fick jag äran att busa igång en rottistik som var lite låg. Jag älskar ju att busa med rottisar så det här var en riktigt bonus. Att tiken är en mycket trevlig tik, lite lagom stor och underbart söt gjorde inte saken sämre. Självklart sticker det lite i själen när jag får mysa med rottisar, saknar ju min prins något fruktansvärt, men samtidigt måste jag passa på när jag får chansen.

//Sven