söndag 24 april 2011

Tollarträning


Påsken har förutom umgänge med nära och kära naturligtvis även inneburit en del träningspass. Igår åkte vi upp till klubben direkt på morgonen när tjejerna vaknade. Vi trodde att vi skulle vara ensamma däruppe på planen. Men självklart träffade vi Maria och Zonic där uppe, vår morgonpigga och hundtokiga vän! Träningen för mig och Real bestod av en agilityövning med bakombyte. Jag ställde upp tre hinder på en linje och körde Real i en åtta med bakombyte över hindrena. Belöning mot mig efter några hopp (bra att belöna mot och efter några hopp så att man inte blir fast i "lopen" varv efter varv). Hade jag haft ett ritprogram så hade jag ritat upp övningarna. Någon som har ett förslag på program att använda? Vi körde även raksträcka med slaomingång både höger- och vänster handling. Lovisa hjälpte mig förstås och sedan tränade Lovisa lite utställningsträning och jag fick agera domare. Lovisa kommer älska att ställa upp i barn med hund i framtiden!

Idag började vi dagen med våra goa vänner Camilla, Anders och Fredde och vi lät 7 tokiga tollare och en flamsig flat härja fritt i Herrljunga skogarna:) Efter en härlig promenad åkte vi hem till Camilla och Anders och frossade på korv med bröd och fika. Jag har tyvärr åkt på världens nackspärr och borde väl egentligen vila. Camilla masserade nacke och rygg med lite liniment och dt var inte dumt. Är väl tveksam på om promenad och sedan eftermiddagens aktiviteter räknas som vila, men jag är så DÅLIG på att vila...

På eftermiddagen kom nämligen Maria med familj hem till oss och jag tänkte vila nacken och bara hjälpa Maria med lite jaktträning i skogen. Men jag kunde inte låta bli att ta med Real så det blev lite jaktträning för oss också. Först körde vi lite dirigeringsträning. Vi försökte hitta en T-korsning utan mängder av myror och till slut kom vi igång. Real löste höger, vänster och stoppsignalen utan problem, men strulade till det på utkommandot några gånger. Vi avslutade med enkelmarkeringar i en rejäl backe. Zonic arbetade suveränt och var en fröjd att se! Real hade problem med en markering som hamnade strax över ett krön. Väl hemma kom grannen över med en nyskjuten skata (vilka underbara grannar vi har som kommer med sådana fina påskpresenter;) Sven hade fått tips från sin senaste träning att jobba med koppel på Charma för att få ett fint och snabbt gripande. Så jag gick fram och tillbaka över skatan med Charma i koppel och fick hon inte med sig skatan snabbt och fint så missade hon chansen och efter några varv så plockade hon den perfekt! När jag skulle göra samma sak med Real så tittade han på mig och sa att den där "nejövningen" går jag inte på och gjorde en fin liten lov runt skatan varje gång vi kom nära. Ha, ha, så är det att träna en tollare. De är för smarta för sitt eget bästa! När Real stod och hängde lite över skatan så gjorde jag istället så att jag sprang i kapp och knyckte den ifrån honom och då blev det snabba och fina gripanden i ett huj! Varje gång jag kör fågel så skäms jag över min dåliga viltträning som blir av alldeles för sällan. Skäms, skäms, skäms!!!! Nu har jag överansträngt min onda nacke hela dagen så antingen blir den bättre till i morgon av ren förskräckelse eller så kan jag inte röra mig alls. Det isåfall kommer att innebära problem eftersom det är avslutning på jaktkursen i morgon och det vill jag ju inte missa!
//Linda